Uczestniczyłem w mobilności na Cyprze w ramach Erasmus+ w projekcie Priorytety Przyszłości realizowanym w w Zespole Szkół Gastronomicznych w Łodzi. Mobilność na Cyprze pozwoliła mi spojrzeć na wykorzystanie narzędzi ICT nie tylko jako pomocy w edukacji, ale również dostrzec je w życiu codziennym. Jesteśmy otoczeni cyfrowością i musimy się nauczyć z nią żyć. Pomaga nam już w każdej dziedzinie życia. Podczas mobilności korzystałem z map Google, posiłkowałem się translatorem w rozmowach z mieszkańcami, ale również pozyskiwałem informacje, jak lepiej i efektywniej wykorzystać narzędzia ICT w codziennej nauczycielskiej pracy.
Przed mobilonością
W ramach przygotowań do mobilności w projekcie Priorytety Przyszłości i moich działań podejmowanych w projekcie założyłem podstronę na stronie szkoły, na której zamieszczam materiały od uczestników mobilności otrzymane przed, w trakcie i po mobilności. Dzięki wykorzystaniu narzędzi ICT miałem możliwość wyszukania szkoły i wszelkich ustaleń dotyczących mojego pobytu i kursu. Początkowe informacje zaczerpnąłem na stronie szkoły Plato Educational Services w Limasol na Cyprze (https://www.plato-edu.com/), a następnie kontaktowałem się z dyrektorem Antonis poprzez pocztę elektroniczną. Również rezerwację lotu, zakwaterowania w hotelu i wypożyczenia samochodu dokonałem poprzez Internet wykorzystując do tego celu narzędzia ICT.
W trakcie mobilności
Podczas mobilności brałem udział w zajęciach ICT, które odbywały się w sali komputerowej, gdzie pracowałem na laptopie z dostępem do sieci internetowej. Wszystkie zajęcia odbywały się w języku angielskim, co pomogło mi w podniesieniu umiejętności posługiwania się tym językiem, jak również wzbogacenia specjalistycznego słownictwa. Zajęcia zaczęły się od przybliżenia tematyki związanej z ICT i wykorzystania jej w trakcie procesu edukacyjnego oraz wykorzystania ICT w życiu codziennym. Zapoznałem się z platformą Google, a w szczególności jej aplikacjami, które można zastosować w edukacji, ale również w komunikacji i podróżowaniu. Dzięki wykorzystaniu stron www w edukacji, mogłem uczyć się i szlifować swoje umiejętności programowania w języku Python w trybie online. Dzięki temu narzędziu (kompilatorowi online) widziałem na ekranie wykonywane zadania. Miałem możliwość tworzyć, testować i ćwiczyć zadania również na własnym tablecie w czasie wolnym, co dało mi możliwość dyskusji i zadawania pytań na kolejnych zajęciach. Po zajęciach lubiłem rozmawiać z dyrektorem Antonis, który przekazał mi sporo informacji o historii Cypru i miejscach, które warto zobaczyć. Odwiedzałem miejsca wskazane mi przez Antonisa i prowadzącej zajęcia Andreas, która opowiadał mi również o systemie edukacji na Cyprze, który sama przeszła i w nim nadal pracuje. Zwiedzając miejsca historyczne, muzea wszędzie widać w tych miejscach nowoczesne technologie. Dzięki zastosowaniu ICT można poszerzać wiadomości poprzez np. rozszerzoną rzeczywistość , kody QR. Na szczególną uwagę zasługują małe miejscowości Lefkara i Omodos, gdzie poznałem historię koronkowych obrusów i serwetek, a nawet mogłem zobaczyć jak są one robione. Wzory serwetek z Lefkary są również wykonywane na ciastkach, robionych ręcznie w małej cukierni przez właścicielkę, gdzie można ich spróbować. Właścicielka prowadzi zajęcia dekorowania ciastek i ma swoje konto na Facebook, gdzie chętnie dzieli się swoją pracą.
Po mobilności
Zdobyte wiadomości i umiejętności wykorzystuję na zajęciach z uczniami podczas zajęć. Wykonywane ćwiczenia podczas mobilności przedstawiam uczniom i razem ćwiczymy je podczas zajęć z programowania. Zwracam uczniom również uwagę na fakt, jak istotna jest znajomość języka angielskiego w przyszłym ich życiu zawodowym i osobistym. Pokazuję zdjęcia z podróży i wskazuję miejsce technologii cyfrowej w obecnym świecie. Wraz z uczniami dyskutujemy na temat ich cyfrowej tożsamości i wykorzystania narzędzi ICT dla poprawy życia i ich bezpieczeństwa. Dzięki uczestnictwie w mobilności mam możliwość ukazania uczniom, jak wykorzystuje się technologię ICT w innych państwach Unii Europejskiej.