Misją naszej szkoły jest ugruntowanie trwałych, zdrowych i poprawnych relacji wewnątrz szkolnej wspólnoty, dzięki którym nauczyciele staną się przewodnikami uczniów w ich drodze do rozwoju zawodowego i osobistego.

Różnorodność i włączanie

Po zakończonej mobilności , w trakcie której nauczyciele: Aleksandra Horodecka, Elżbieta Kurowska, Grzegorz Papiewski uczestniczyli w kursie „Różnorodność i włączanie”, 21 września 2023 r. nauczyciele zorganizowali wycieczkę integracyjną trzech klas, podczas której prowadzili warsztaty na podstawie zdobytej wiedzy i doświadczenia praktycznego uzyskanego w trakcie mobilności.

Miejscem docelowym wycieczki była wioska indiańska „Tatanka” znajdująca się w Solcy Małej w gminie Ozorków, powadzona przez wieloletniego członka Polskiego Ruchu Przyjaciół Indian. Na podstawie kultury Indian uczniowie poznawali pojęcia różnorodności i włączania. Spędzili w wiosce cały dzień integrując się poprzez wspólne spędzanie czasu w indiańskiej ziemiance i namiotach – tipi, oglądając kolekcję indiańskiego rękodzieła i wytwarzając własną indiańską biżuterię, poznając warunki życia, odtwarzając indiańskie rytuały, walki, zabawy, poznając zanikające w dobie cywilizacji, pogoni za lepszym życiem i pieniądzem, wartości, którymi kierowali się Indianie.

PLAN ZAJĘĆ

  1. Nauczyciel łączy trzy różne klasy w jedną grupę i zadaje pytania: Czy jesteście tacy sami, czy różni, co sprawia, że jesteście różni, czy te różnice są przeszkodą w porozumiewaniu się?
  2. Uczniowie zastanawiają się nad zdaniem: „Wszyscy ludzie są tacy sami, chociaż każdy jest inny” oceniają, czy podsumowuje ono trafnie odpowiedzi na wcześniej zadane pytania.
  3. Dyskusja na temat tego, co nas dzieli, a co łączy, na przykładzie kultury Indian, zwyczajów, tradycji odmiennych od kultury europejskiej. Porównywanie wartości, które są takie same dla obydwóch kultur.
  4. Nauczyciel tłumaczy pojęcie włączania do społeczności szkolnej osób o odmiennych poglądach, religii, wyznaniach, przekonaniach, orientacji. Podkreśla, że tym, co wspólne, jest sposób przeżywania świata , radości, smutki, tęsknoty, kłopoty, posiadanie zasobu możliwości, potencjału, który człowiek realizuje w życiu. Różnice między ludźmi są naturalne i konieczne, są źródłem rozwoju oraz różnorodności życia, a jednocześnie przyczyną problemów i konfliktów.
  5. Ćwiczenie praktyczne – na przykładzie kultury Indian uczniowie wcielają się w role osób odrzucanych przez grupę rówieśniczą, wyróżniających się z tłumu. Odpowiadają na pytania jakie trudności wiążą się z byciem odmiennym, z czym zderza się ten, kto proponuje nowy sposób postępowania, czy odmienność może przynieść coś dobrego. Przypominają sobie kłopoty szkolne, które udało się rozwiązać dzięki różnorodności, sytuacje ze szkoły rozwiązane dzięki osobistym zainteresowaniom lub talentom.
  6. Podsumowanie – uczniowie kończą zdanie: dzisiaj dowiedziałam się, że…, najbardziej zdziwiło mnie…. Co mogę zmienić w moim postepowaniu by dostrzegać i doceniać różnorodność i włączać ją w życie codzienne.
Przejdź do treści