|
Temat: Zasady nakrywania i dekoracji stołów wigilijnych.
I. WPROWADZENIE:
Uczniowie na wcześniejszych
lekcjach zapoznali się z zasadami dekoracji stołu. Znają
zastosowanie zastawy stołowej i sztućców oraz sposoby składania serwetek.
Zostali podzieleni na 4- osobowe zespoły, zaplanowali dekorację stołów wigilijnych wybierając jeden region Polski, ułożyli menu dostosowane do tradycji regionalnych.
II.CELE:
- OGÓLNE:dobieranie zastawy stołowej oraz wykonywanie elementów dekoracji stołów
- SZCZEGÓŁOWE (operacyjne):
UCZNIOWIE:
- Potrafią przygotować odpowiednią zastawę stołową i nakryć nią stół uwzględniając klejność potraw w przygotowanym przez siebie menu
- Wykonują elementy dekoracji stołów
- Wyrabiają poczucie estetyki i dokładność
- Kształcą wyobraźnię.
- Doskonalą umiejętność
pracy w grupach.
- Utrwalają poznane
wiadomości i umiejętności oraz stosują je w praktyce.
III. STRATEGIA:operacyjna METODA: ćwiczeniowa FORMA ZAJĘĆ:grupowa
IV. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zastawa stołowa, sztućce, sprzęt pomocniczy, bielizna
stołowa, elementy dekoracyjne.
V. CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 4 godziny lekcyjne
VI. PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Faza wstępna:(15 minut)
- sprawy organizacyjne
- kontrola przygotowania uczniów do lekcji
Faza realizacyjna(105 minut)
- omówienie sposobu pracy w grupach
- samodzielna praca w grupach.
- przedstawienie punktacji
- ułożenie menu wigilijnego 0-5 pkt
- dobór elementów dekoracyjnych 0-5 pkt.
- poprawność wykonania 0-5 pkt.
- estetyka 0-5 pkt.
- prezentacja 0-5 pkt.
Uczniowie nakrywają i dekorują regionalne stoły wigilijne.
I grupa: WIGILIA ŚLĄSKA
II grupa: WIGILIA BIESZCZADZKA

III grupa: WIGILIA WIELKOPOLSKA

IV grupa:WIGILIA KASZUBSKA

V grupa: GÓRALSKA

- prezentacja stołów.
3. Faza podsumowująca.(60 minut)
- ustalenie punktów dla każdego zespołu.
- podsumowanie i wyciągnięcie wniosków
- wystawienie ocen
- porządkowanie sali
- pytania ewaluacyjne:
- Czego nauczyłeś się na lekcji?
- W jaki sposób uczyłeś się?
- Jak oceniasz pracę swoejej grupy?
- Jakich zmin dokonałbyś na kolejnej lekcji i w pracy grupy?
- Do czego może przydać się zdobyta wiedza i umiejętności?
- Jak określisz atmosfer ę panującą w czasie zajęć?
VII. EWALUACJA:
- Cele założone zostały zrealizowane.
- Uczniowie nabyli umiejtność doboru dekoracji i nakrywania stołu według menu na dane przyjęcie, które to umiejętności przydatne są w pracy oraz życiu zawodowym.
- Efekty pracy uczniów byly widoczne, coświadczy o skuteczności metody.
- Uczniwie pracowali z zapałem i w przyjaznej atosferze.
VIII. BIBLIOGRAFIA:
- Jargoń R.: "Obsługa konsumenta" cz.I, wydanie pierwsze, WSiP Warszawa 2000
- Arens-Azevedo U.,Grimpe E.:"Technologia gastronomiczna z obsługą gości",cz.III Rea Warszaw 1999.
- Leitner H."Poradnik kelner", wydanie pierwsze, WSiO Warszawa 1993
- Tepper H.:"Stoł pięknie nakryty", oficyna wydawnicza"Kalliope"Warszawa 1992
- Mikuta B.:"Technologia gastronomiczna z obsługą konsumenta", cz.I, Format -ABWarszawa 1998.
- Muller M.,MikolasekO.:"Składanie serwetek.80 pomysłów na pięknie nakryty stół"Warszawski Dom wydawniczy.
Opracowała Bożena Bocheńska
|