Konspekt integrujący język angielski z malarstwem

Punktem wyjścia do opracowania konspektu tej lekcji było jedno z ćwiczeń ustnego egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym: " What can you see in the picture?"
Oprócz praktycznego ćwiczenia słownictwa i umiejętności opisu potrzebnego do wykonania tego zadania, chciałam przekazać pewne treści kulturowe, które dodatkowo wzbogacają wiedzę uczniów.

Temat: Opis obrazu Johna Constabla " Wóz na siano"- ćwiczenia w mówieniu i pisaniu.

Poziom kształcenia - Ponadgimnazjalny

Cel główny:
- Zapoznanie uczniów z XIX w. malarstwem pejzażowym na podstawie twórczości Johna Constabla
- Ćwiczenie umiejętności opisu

Cele operacyjne:

Uczeń umie:
- Wymienić kilku XIX w angielskich malarzy pejzażystów
- Przytoczyć najważniejsze fakty z życia Johna Constabla
- Wyszczególnić tytuły kilku jego obrazów
- Opisać wybrany obraz
- Zastosować poznane słownictwo w innych opisach i tłumaczeniu tekstu z języka polskiego na angielski

Metody i formy pracy:
Analiza obrazów, metody oglądowe, wykład, metoda tłumaczeniowa, pokaz, praca w grupach i indywidualna.

Środki dydaktyczne:
Kolorowe reprodukcje obrazów, duże arkusze papieru, mazaki, tablica, kreda, kserokopie zawierające potrzebne słownictwo i struktury

Literatura:
- Wielcy malarze. Ich życie, inspiracje i dzieło. John Constable Nr 20, tygodnik
- Guide to British and American Culture. Oxford
- Oxford Wordpower: Słownik Angielsko-Polski
- Nowa Matura. Repetytorium. Longman

Przebieg zajęć:
Załącznik 1
John Constable (1776-1837)

John Constable był obok Turnera najwybitniejszym pejzażystą angielskim XIXw. Od 1799r. studiował w Royal Academy w Londynie, a w 1819r. został jej członkiem.
Początkowo wzorował się na pejzażach Lorraina i Poussina. Około 1809-16 wykształcił własny styl oparty na wnikliwej i rzeczowej obserwacji przyrody i zmian w jej oświetleniu. Charakteryzuje go swobodna faktura i oddawanie zwiewności światła i atmosfery. Utrwalał przelotną chwilę drgania powietrza, wiatr, pianę na falach.
Brunatny koloryt pejzaży akademickich zastąpił soczystą zielenią. Constable malował głównie widoki angielskich wsi:

Obserwując relację między światłem, cieniem i kolorem malował w plenerze liczne małe szkice olejne, uznawane obecnie za najlepsze obrazy Constabla (Barki na Stour 1810).
Zachowały się szkice, których tematem jest tylko niebo z obłokami.
Pod koniec życia posługiwał się głównie akwarelami.
Constable wywarł wpływ na malarzy ze szkoły barbizonończyków i impresjonistów.

John Constable (1776-1837) an English painter who is considered to be one of the greatest English landscape artists. He often painted scenes from the countryside of East Anglia, especially along the River Stour, an area that is now described in tourist advertisements as Constable Country. One of the most famous of these paintings is "The Hay Wain". A large collection of his work was given by his daughter to the " Victoria and Albert Museum" in London.

Załącznik 2
Jeśli masz opisać fotografię, obraz lub rysunek:

Zacznij od ogólnego opisu, tego co widzisz na ilustracji, zdjęciu, obrazie:
The picture shows beautiful mountains.
I can see a group of people talking
.............

Następnie przejdź do opisu szczegółów:
The child on the bench is crying.

Zacznij od faktów, od obiektywnego opisu
The man is reading a book.

Następnie przejdź do interpretacji
He may be a teacher.

Używaj następujących wyrażeń przydatnych w opisywaniu:
- In the picture
- In the middle (of.....)
- On the left / right (of)
- In the bottom / top / left-hand corner,........
- In the foreground ......, in the background........
- I can see............
- At the top ( bottom)

Pamiętaj o wyrażeniach przydatnych w interpretowaniu obrazów:
- The girl looks very happy.
- It look as she's enjoying herself
- He may be older than he looks.
- They could be close friends.
- They seem to be celebrating something.
- It's probably a birthday party.

Spekulowanie, domyślanie się:
- This must be some kind of...........
- She could be (might be) ............or.............something like that.
- He looks as if................
- It looks like.................
- They seem to be............
- Perhaps he...............
- I'm. not sure, ...............
- I think....................

Dobrą strategią jest rozwinięcie zdania:
- It reminds me of.................
Można też odpowiedzieć sobie na pytanie :
- What can you smell, hear, taste,.............. when you look at the picture?