Program: Erasmus+ – Konkurs: 2022 – Runda: Runda 2 – Typ akcji: Krótkoterminowe projekty na rzecz mobilności uczniów i kadry w sektorze edukacji szkolnej (KA122-SCH)
06 czerwca 2023 w ramach projektu przygotowań do mobilności na Cyprze w kursie „Włączanie i różnorodność w klasie” nauczyciele: Aleksandra Horodecka, Elżbieta Kurowska, Grzegorz Papiewski zorganizowali 60 osobową wycieczkę integracyjną do Rogowa. W wycieczce uczestniczyli uczniowie klas technikum II A, II B oraz szkoły branżowej 1 ka.
Cel główny wycieczki
Integracja uczniów trzech różnych klas, włączenie w życie społeczności szkolnej uczniów, którzy czują się wykluczeni i odosobnieni, nie integrują się, pozostają poza grupą rówieśniczą, marginalizowanych ze względu na trudności w nauce, różnice ekonomiczne, narodowość, pochodzenie. Nauka akceptacji każdej osoby, propagowanie idei, że każdy uczeń jest równoprawnym członkiem społeczności klasowej i szkolnej.
Cele szczegółowe
- wykształcenie umiejętności współpracy pomimo dzielących różnic
- wdrażanie do współpracy w grupie
- rozwiązywanie konfliktów powstających na tle różnic społecznych
- tworzenie sprawiedliwych zasad panujących w grupie
- zrozumienie pojęć integracja, współpraca, włączanie
- rozpoznawanie uczucia bycia wykluczonym z grupy rówieśniczej
- poznanie odczuwania izolacji grupowych
Przebieg zajęć
- zbiórka na Dworcu Fabrycznym, zapoznanie z uczniami innych klas, samodzielne podzielenie na grupy, zajmowanie miejsc w przedziałach
- przejazd pociągiem do Rogowa zamiana miejsc w przedziałach, by spędzić czas z różnymi osobami, wspólne rozwiązywanie problemów w podróży: np. dzielenie się napojami, ustępowanie miejsc pobyt w Rogowie samodzielne przygotowanie ogniska, dzielenie się pożywieniem
- warsztaty integracyjne prowadzone przez wychowawców klas
- przejazd zabytkową kolejką wąskotorową do Jeżowa
- powrót na Dworzec Fabryczny, podsumowanie wycieczki, ankieta oceniająca od uczniów, wymiana kontaktów pomiędzy uczestnikami
Informacja zwrotna od uczniów
100% oceniło wycieczkę integracyjną za skuteczną, dzięki której wzrosła ich wiedza na temat umiejętności współpracy pomimo dzielących różnic, rozwiązywania konfliktów, tworzenia sprawiedliwych zasad panujących w grupie, zrozumienia pojęć integracja, współpraca, włączanie.