Misją naszej szkoły jest ugruntowanie trwałych, zdrowych i poprawnych relacji wewnątrz szkolnej wspólnoty, dzięki którym nauczyciele staną się przewodnikami uczniów w ich drodze do rozwoju zawodowego i osobistego.

System edukacji na Cyprze i edukacja włączająca

Wymiana doświadczeń w ramach zajęć, które odbywają się w szkole Mobility pro, realizującej dla nas program w projekcie „Priorytety przyszłości”, zaowocowała porównaniem polskiego i cypryjskiego systemu edukacji.
Jak się okazało, na Cyprze obowiązuje system trzystopniowy (szkoła podstawowa, gimnazjum i szkoła średnia: liceum lub szkoła techniczna). Dzieci rozpoczynają naukę w wieku 6 lat i kończą w wieku 18. Obowiązkowe jest ukończenie gimnazjum.
Prowadząca zajęcia, to nauczycielka literatury greckiej i starożytnej greki z wielozawodowej szkoły technicznej, kształcącej również w kierunku gastronomicznym. Stąd mogliśmy porównać sposób edukacji zawodowej między naszymi placówkami, szkoła w Pafos jest podobno bardzo dobrze wyposażona, jednak słuchając opisu pracowni technologicznych, te w ZSG niczym nie ustępują i są równie nowoczesne.
Sporo czasu poświęciliśmy też na wymianę doświadczeń nt. edukacji włączającej. Jak się okazuje, uczniowie z SEN (special education needs) uczą się w klasach specjalnych lub ogólnodostępnych – podobnie jak polscy uczniowie z SPE (specjalnymi potrzebami edukacyjnymi). Dzięki unijnemu wsparciu, na Cyprze, nauczyciele są jednak dodatkowo wspierani przez asystentów, którzy na codzień pomagają takim uczniom. Taki program na pewno byłby niezwykle pomocny dla nauczycieli w polskim systemie. Uczniowie z klas specjalnych nie otrzymują dyplomów ukończenia szkoły a jedynie certyfikaty, w jakim stopniu opanowali kompetencje społeczne i przygotowanie zawodowe. Podobne rozwiązanie na pewno sprawdziłoby się także w Polsce.

Przejdź do treści