Uczestnictwo w projekcie Erasmus „Uniwersalny Nauczyciel” pozwoliło mi na nowo spojrzeć na edukację i zebrać nowe doświadczenia. Zajęcia językowe w szkole Sprachcaffe Malta dały mi możliwość wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami, podniesienia własnych kompetencji językowych, ale również zaprezentowanie i wykorzystanie kompetencji związanych z ICT w edukacji. Zajęcia odbywały się w małych, międzynarodowych grupach. W ciągu dwóch tygodni miałem możliwość poznania ludzi z m.in.: Czech, Ukrainy, Hiszpanii, Włoch, Libii, Japonii, Bułgarii, Niemiec, Węgier i Polski. Bardzo dużą zaletą nauki języka w Sprachcaffe jest nieograniczanie się tylko do zajęć w salach, ale również kontynuowania jej w czasie wolnym, podczas tzw. edukacji pozaformalnej i edukacji na świeżym powietrzu. Dzięki położonemu przy szkole campusowi z dostępnym basenem i barem, uczniowie mogli spotykać się na towarzyskie pogawędki. Szkoła organizowała również inne atrakcje, wycieczki, integracje i aktywności, przez co każdy z uczestników mógł doskonalić swoje umiejętności językowe praktycznie cały czas. Wraz z kilkoma uczestnikami organizowaliśmy wspólne zwiedzanie zakątów kraju, dzięki czemu mogliśmy doskonalić własne umiejętności komunikacyjne w rzeczywistych sytuacjach, łącząc wszystko z wspaniałą zabawą i atmosferą.
Prowadzący zajęcia Mark z Walii dobierał różną tematykę zajęć, by każdy z uczestników mógł brać udział w rozmowie. W rezultacie każdy miał szansę wypowiedzieć się i odnieść tematycznie do własnych doświadczeń, tradycji w swoim kraju, uwarunkowań politycznych i gospodarczych. Jednak zawsze dochodziliśmy do wspólnych wniosków, że najważniejsza jest edukacja każdego pokolenia w tzw. procesie uczenia się przez całe życie. Staraliśmy się w każdym temacie omówić możliwe innowacje edukacyjne, które można zastosować w obecnej cyfrowej rzeczywistości. Dzięki zastosowaniu innowacji i narzędzi ICT w edukacji można przeprowadzić interesujące lekcje z uczniami, pokazać im inny sposób nauki.
Czas spędzony na Malcie w Sprachcaffee będę wspominał bardzo długo ponieważ miałem możliwość oraz skorzystałem z niej by podnieść własne kompetencje językowe i komunikacyjne, ale również wzmocnić poczucie własnej wartości. Dzięki wymianie doświadczeń z innymi uczestnikami zajęć, widzę potrzebę edukacji przez całe życie, jak również włączania nowych innowacji w proces kształcenia młodych pokoleń z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć technologii (ICT). W swojej codziennej pracy zawodowej będę się starał wprowadzać i rozwijać zagadnienia omawiane podczas pobytu na Malcie w ramach programu Erasmus.
Sprachcaffee Malta – refleksja
- Refleksje po mobilności
- 01.09.2022 r. – Rozpoczęcie roku szkolnego 2022/2023