Misją naszej szkoły jest ugruntowanie trwałych, zdrowych i poprawnych relacji wewnątrz szkolnej wspólnoty, dzięki którym nauczyciele staną się przewodnikami uczniów w ich drodze do rozwoju zawodowego i osobistego.

Scenariusz lekcji plastyki w klasie I technikum Zespołu Szkół Gastronomicznych w Łodzi

Temat: Koń z trzema nogami – czyli o sztuce figuratywnej

Cele:

Uczeń:

definiuje sztukę figuratywną

charakteryzuje nurty sztuki figuratywnej

omawia przykłady, podobieństwa i różnice miedzy nurtami

rozróżnia przyczyny przemian w sztuce XX wieku

wymienia nazwiska znanych twórców i ich dzieła

wskazuje przykłady sztuki figuratywnej w Polsce i na Malcie

analizuje samodzielnie dzieło sztuki figuratywnej na przykładzie rzeźby maltańskiego artysty  Austina Camilleriego KOŃ Z TRZEMA NOGAMI

Metody:

Praca z tekstem, praca z ikonografią,

Metody aktywizujące: dyskusja, burza mózgów , konkurs

Formy pracy:

Grupowa, indywidualna, zbiorowa

Środki dydaktyczne:

Podręcznik ,,Spotkania ze sztuką’’, zasoby  internetu, fotografie z prywatnych zbiorów  nauczyciela wykonane na Malcie , prezentacja multimedialna, karta pracy

Tekst :

Koń z trzema nogami

Faza wprowadzająca

Omówienie zagadnień, których dotyczy lekcja

Prezentacja przygotowana przez wybranego ucznia różnych nurtów sztuki figuratywnej

Czego brakuje nam w dziełach realistycznych- burza mózgów

Faza realizacyjna:

Podział klasy na zespoły, przydzielenie nurtu do analizy do każdego nurtu-szukanie odpowiedzi : czy ten rodzaj sztuki  zawiera subiektywne spojrzenie na rzeczywistość i w jakim wymiarze.Prezentacja wyników i wniosków przez przedstawicieli zespołów. Prezentacja przez nauczyciela materiału ikonograficznego prezentującego wybitnych przedstawicieli sztuki figuratywnej polskiej: Magdalena Abakanowicz, Andrzej Wróblewski, Alina Szapocznikow, Nauczyciel poleca uczniom indywidualnie przeszukiwanie zasobów internetu i wyszukanie przykładów sztuki figuratywnej na Malcie oraz zastanowienie się nad podobieństwami i różnicami między rzeźbami znanymi im z polskich miast.Po upływie wyznaczonego czasu chętni uczniowie  prezentują swoje odkrycia dodając swój komentarz do znalezionych prac.

Nauczyciel  wyjaśnia, dlaczego poszukiwania dotyczyły maltańskich rzeźb a następnie pokazuje tekst  i omawia otwarcie rzeźby artysty 

Austina Camilleriego KOŃ Z TRZEMA NOGAMI w Krakowie

Następnie uczniowie otrzymują kartę pracy i dokonują na tej podstawie samodzielnej analizy wskazanego dzieła sztuki oraz wyjaśniaja znaczenie tytułu rzeźby ZIEME

Faza podsumowująca:

Nauczyciel podsumowując temat prosi uczniów o refleksje związane ze sposobami ukazywania brzydoty i codzienności w sztuce od pocz. XX wieku.  Zwraca uwagę jak formy dzieła sztuki mogą być zależne w kontekście polityki i bieżących zjawisk na świecie  a także stosowania nowych technik.

Praca domowa:

Odszukaj przykłady dzieł figuratywnych- polskich lub maltańskich, które wzbudzały kontrowersje swoja forma i treścią. Zilustruj przykładami znalezionymi w sieci.

Przejdź do treści