Temat: Koń z trzema nogami – czyli o sztuce figuratywnej
Cele:
Uczeń:
definiuje sztukę figuratywną
charakteryzuje nurty sztuki figuratywnej
omawia przykłady, podobieństwa i różnice miedzy nurtami
rozróżnia przyczyny przemian w sztuce XX wieku
wymienia nazwiska znanych twórców i ich dzieła
wskazuje przykłady sztuki figuratywnej w Polsce i na Malcie
analizuje samodzielnie dzieło sztuki figuratywnej na przykładzie rzeźby maltańskiego artysty Austina Camilleriego KOŃ Z TRZEMA NOGAMI
Metody:
Praca z tekstem, praca z ikonografią,
Metody aktywizujące: dyskusja, burza mózgów , konkurs
Formy pracy:
Grupowa, indywidualna, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
Podręcznik ,,Spotkania ze sztuką’’, zasoby internetu, fotografie z prywatnych zbiorów nauczyciela wykonane na Malcie , prezentacja multimedialna, karta pracy
Tekst :
Faza wprowadzająca
Omówienie zagadnień, których dotyczy lekcja
Prezentacja przygotowana przez wybranego ucznia różnych nurtów sztuki figuratywnej
Czego brakuje nam w dziełach realistycznych- burza mózgów
Faza realizacyjna:
Podział klasy na zespoły, przydzielenie nurtu do analizy do każdego nurtu-szukanie odpowiedzi : czy ten rodzaj sztuki zawiera subiektywne spojrzenie na rzeczywistość i w jakim wymiarze.Prezentacja wyników i wniosków przez przedstawicieli zespołów. Prezentacja przez nauczyciela materiału ikonograficznego prezentującego wybitnych przedstawicieli sztuki figuratywnej polskiej: Magdalena Abakanowicz, Andrzej Wróblewski, Alina Szapocznikow, Nauczyciel poleca uczniom indywidualnie przeszukiwanie zasobów internetu i wyszukanie przykładów sztuki figuratywnej na Malcie oraz zastanowienie się nad podobieństwami i różnicami między rzeźbami znanymi im z polskich miast.Po upływie wyznaczonego czasu chętni uczniowie prezentują swoje odkrycia dodając swój komentarz do znalezionych prac.
Nauczyciel wyjaśnia, dlaczego poszukiwania dotyczyły maltańskich rzeźb a następnie pokazuje tekst i omawia otwarcie rzeźby artysty
Austina Camilleriego KOŃ Z TRZEMA NOGAMI w Krakowie
Następnie uczniowie otrzymują kartę pracy i dokonują na tej podstawie samodzielnej analizy wskazanego dzieła sztuki oraz wyjaśniaja znaczenie tytułu rzeźby ZIEME
Faza podsumowująca:
Nauczyciel podsumowując temat prosi uczniów o refleksje związane ze sposobami ukazywania brzydoty i codzienności w sztuce od pocz. XX wieku. Zwraca uwagę jak formy dzieła sztuki mogą być zależne w kontekście polityki i bieżących zjawisk na świecie a także stosowania nowych technik.
Praca domowa:
Odszukaj przykłady dzieł figuratywnych- polskich lub maltańskich, które wzbudzały kontrowersje swoja forma i treścią. Zilustruj przykładami znalezionymi w sieci.