Dzięki udziałowi w mobilności na Cyprze, w ramach naszego szkolnego projektu Priorytety Przyszłości i udziału w kursie Environmental problems, climate change, sustainable development, eco-educational programs rozszerzyłam i uzupełniłam już posiadaną wiedzę o zagadnienia omawiane na kursie, poznałam problemy i sposoby radzenia sobie społeczeństwa Cypru ze zmianami klimatycznymi i degradacją środowiska.
Niewątpliwie cenić należy Cypryjczyków za rozwiązania systemowe w obrębie gospodarki wodno-kanalizacyjnej na wyspie, ale także za korzystanie od lat z systemów ogrzewania wody energią słoneczną w gospodarstwach domowych oraz hotelach. Dodatkowo cypryjski rząd rozpoczął budowę systemów farm fotowoltaicznych, aby znacząco zwiększyć produkcję prądu elektrycznego ze źródeł odnawialnych i jednocześnie zmniejszyć emisję CO2.
Godnym promowania jest pomysł modernizowania oczyszczalni ścieków w Pafos, aby stała się ona wielokierunkowym przedsiębiorstwem użytecznym dla ludności, przyjaznym dla środowiska i pomagającym w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym.
Już teraz oczyszczalnia odzyskuje całość wody z kanalizacji miejskiej i deszczowej. Posiada zbiorniki będące rezerwuarami wody technicznej na użytek systemów nawadniania dla rolnictwa i zieleni miejskiej, dzięki czemu, mimo klimatu, miasto i cała wyspa jest krainą zieleni a nie terenem pustynnym. Pamiętajmy, że podczas tegorocznego lata na Cyprze notowano temperatury bliskie 50oC!
Ponadto w cyklu produkcyjnym oczyszczalnia w Pafos produkuje z biomasy metan na potrzeby sieci gazowej dla mieszańców. Metan naturalnie nie występuje na Cyprze a jego produkcja na miejscu obniża cenę dla odbiorców.
Jak się dowiedzieliśmy, kierownictwo oczyszczalni stara się uzyskać zgodę na produkcję i sprzedaż bezpiecznych nawozów azotowych dla rolnictwa z pozyskanej suchej masy, która dotąd jeszcze pozostaje głównym paliwem dla elektrowni konwencjonalnych opartych na spalaniu a w przyszłości, po rozbudowie na wyspie systemów fotowoltaicznych, stanie się zbędna i stąd pomysł na alternatywne jej wykorzystanie w przyszłości. W najbliższym czasie, na obszarze oczyszczalni będą montowane ekrany fotowoltaiczne potrzebne do samowystarczalności energetycznej przedsiębiorstwa oraz do komercyjnej produkcji i sprzedaży nadwyżek produkowanej energii elektrycznej co zapewni finansowanie nowych przedsięwzięć w firmie.
Na kursie rozmawialiśmy także o roli edukacji szkolnej w budowaniu świadomości społeczeństwa w kwestii zapobiegania zmianom klimatycznym i degradacji klimatu.
Oczywiście u nas także rolą nauczyciela, wychowawcy jest podejmowanie takich działań w celu kształtowania pozytywnych postaw proekologicznych młodzieży.
Ponieważ od wielu lat, śledzę doniesienia medialne i raporty dotyczące procesów degradacji środowiska i zachodzących niekorzystnych zmian klimatycznych na Ziemi, jestem wyczulona na obserwację zmian w dobrostanie przyrody, zauważam je i nie chcę wobec nich pozostawać bierna.
Nie od dziś, na terenie szkoły podejmuję liczne działania pozwalające mi na bycie aktywną ekologicznie. Projekty i konkursy, które, organizuję dla uczniów są ważnym narzędziem do kształtowania świadomość i odpowiedzialności ekologicznej naszej młodzieży. Jednak nie tylko w pacy realizuję działania proekologiczne. Jest to dla mnie raczej styl życia, nawyk, którym jako ekologicznie świadoma jednostka pomagam Ziemi. Działania, które wdrażam są łatwe do realizowania przez każdego, kto chce pomóc w minimalizowaniu skutków degradacji środowiska.
Działania proekologiczne mogę śmiało realizować w dowolnym miejscu na Ziemi – w domu, pracy i na wyjazdach. Tak też było i w tym roku podczas pobytu na Cyprze. A działania, które realizuję to:
- Redukcja zużycia energii: Wyłączanie świateł i urządzeń elektrycznych, gdy nie są używane, używanie energooszczędnych żarówek, ograniczanie korzystania z klimatyzacji i ogrzewania. Jako gość hotelowy na Cyprze miałam ułatwienie, ponieważ wychodząc z pokoju, klucz rozłączał przepływ prądu w obwodzie. W czasie pobytu w pokoju sama ograniczałam ilość źródeł światła i dbałam, aby wyłączać światło w pomieszczeniach, w których nie przebywałam!
- Oszczędzanie wody: Odpowiedzialne korzystanie z wody, np. zamykanie kranów podczas mycia zębów czy mycia naczyń, instalowanie oszczędzających wodę urządzeń. Na Cypr przeniosłam przyzwyczajenie oszczędzania wody z domu. Ograniczając w domu zużycie wody obniżam miesięczny rachunek za wodę i ścieki.
- Recykling i segregacja odpadów: Separowanie odpadów na poszczególne frakcje (np. papier, plastik, szkło), zwracanie uwagi na produkty o niskim wpływie na środowisko naturalne i preferowanie opakowań nadających się do recyklingu. Realizowałam także i to działanie podczas pobytu na Cyprze, gdyż, używałam na zakupy torbę płócienną a opakowania innych produktów przed wyrzuceniem segregowałam. Przypominam, że we wszystkich krajach UE obowiązują takie same zasady segregacji odpadów i nawyki z Polski możemy przenieść na Cypr!
- Ograniczanie zużycia plastiku: Unikanie jednorazowych plastikowych przedmiotów i opakowań, takich jak plastikowe butelki, torebki czy słomki, a także korzystanie z wielokrotnego użytku. Na moje wyjazdy zawsze zabrałam swoją wielorazową plastikowa butelkę z filtrem. I do tej właśnie butelki nalewałam sobie przed wyjściem z hotelu wodę z zakupionego opakowania zbiorczego zawierającego 5 l wody. Przeprowadzając łatwe obliczenia mogę stwierdzić, że w ten sposób nie kupiłam droższych, 10 jednorazowych butelek wody po 0,5l albo 5 butelek litrowych, które i tak wyrzuciłabym do kosza!
- Zwiększenie efektywności transportu: Wybieranie bardziej ekologicznych metod transportu, takich jak jazda rowerem, chodzenie pieszo, korzystanie z transportu publicznego lub udostępnianie samochodu z innymi osobami. Będąc na Cyprze poruszałam się głownie pieszo, rzadko korzystałam z transportu publicznego.
Na omawianiu tych prostych zasad oraz na ich promowaniu wśród młodzieży chciałabym się skupić w nadchodzącym roku szkolnym. Jak wspomniałam wcześniej, takie działania powinny stać się nawykiem i a na co dzień stylem życia według zasad EKO!
Wiem, że w pierwszej kolejności muszę wyjaśnić wszystkim znaczenie i założenia celów zrównoważonego rozwoju. Teraz przytoczę, że:” zrównoważony rozwój polega na spełnianiu potrzeb dzisiejszych pokoleń, bez naruszania możliwości przyszłych pokoleń do spełnienia swoich potrzeb. Jest to podejście, które łączy efektywność gospodarczą, ochronę środowiska i sprawiedliwość społeczną. Zrównoważony rozwój stawia sobie za cel minimalizowanie negatywnego wpływu działalności człowieka na środowisko i maksymalizowanie korzyści dla społeczeństwa.”
Zrównoważony rozwój w wielkim uproszczeniu łączy się z wdrażaniem w życiu codziennym wyżej wymienionych działań jednostki, ponieważ efekty podjętych działań sumują się dla dobra społeczności lokalnej, społeczeństwa kraju, środowiska, klimatu oraz globalnie dla dobra Ziemi. Pamiętajmy dzięki takim drobnym działaniom zyskujemy wszyscy!