W ramach projektu ,,Priorytety przyszłości‘’ odbyłam szkolenie w szkole Mobility Pro w Pafos na Cyprze w dniach 26.06 – 07.07.2023r. Tematem mojego szkolenia były problemy środowiskowe, zmiany klimatu, zrównoważony rozwój i ekoedukacyjny program.
Environmental problems, climate change, sustainable development, eco-educational programs.
Zajęcia odbywały się w języku angielskim, połączone z dyskusją i warsztatami tematycznymi.
Poruszaliśmy tematy związane z zanieczyszczeniem powietrza, wody i ziemi: degradacją ziemi, zmianami klimatu i utratą różnorodności biologicznej.
Temat jest bardzo rozległy i dotyczy całego świata. Dlatego musimy dołożyć wielu starań i stosować te zasady w życiu codziennym. Omawialiśmy główne obawy środowiskowe tak jak:
- niższa wydajność gleby
- przymusowa migracja
- ubóstwo
- susza
- zakłócenie cyklu wody
- brak bezpieczeństwa żywnościowego
- słaba retencja wody
- efekt cieplarniany
Edukacja ekologiczna to proces, który pozwala jednostkom badać kwestie środowiskowe, angażować się w rozwiązywanie problemów i podejmować działania na rzecz poprawy środowiska. W rezultacie jednostki rozwijają głębsze zrozumienie kwestii środowiskowych i nabywają umiejętność podejmowania świadomych i odpowiedzialnych decyzji. Elementy edukacji środowiskowej – świadomość na otoczenie i wyzwania środowiskowe, znajomość i rozumienie środowiska, postawy troski o środowisko i motywacja jak utrzymać jakość środowiska, umiejętność identyfikowania i rozwiązywania problemów środowiskowych oraz udział w działaniach prowadzących do rozwiązywania problemów środowiskowych.
Najważniejsze korzyści środowiskowe (EDUKACJA):
- wzrasta wyobraźnia i entuzjazm
- nauka wykracza poza klasę
- wprowadzenie standardów nauczania wielu przedmiotów
- spadek biofobii i zaburzeń deficytu natury
- zdrowy styl życia
- wzmocnienie społeczności
- podejmowanie odpowiednich zadań na rzecz poprawy stanu środowiska.
EE (Ecoedukacja) pomaga uczniom zrozumieć, w jaki sposób ich decyzję i działania wpływają na środowisko, budują wiedzę i umiejętności niezbędne do rozwiązywania złożonych problemów środowiskowych, a także sposoby, w jakie możemy podejmować działania, aby nasze środowisko było zdrowe i zrównoważone w przyszłości. Programy uczenia się poprzez usługi oferowane przez PLT i inne organizacje EE zapewniają uczniom i nauczycielom wsparcie poprzez dotacje i inne zasoby na projekty akcji. EE promuje aktywne uczenie się, obywatelstwo i przywództwo uczniów. Umożliwia młodzieży dzielenie się głosem i dokonywanie zmian w szkole i społecznościach, natomiast nauczycielom pomaga budować własne środowisko, wiedzę i umiejętność nauczania.
Udział w projekcie ,,Priorytety przyszłości” realizowanym przez Zespół Szkół Gastronomicznych w Łodzi we współpracy z Mobility Pro z Pafos przybliżył mi skalę problemu i pomógł zrozumieć jak wygląda to w innych krajach. W ramach warsztatów szkoleniowych odbyłam wycieczkę do miejscowej oczyszczalni ścieków w Pafos. Poznałam etapy oczyszczania wody oraz jak ważne jest wykorzystanie oczyszczonej wody w trudnych warunkach klimatycznych. Oczyszczona woda wykorzystana jest do podlewania miejskich terenów zielonych. Poznałam kulturę i życie mieszkańców Cypru. Jak przywiązują wagę do wykorzystania energii słonecznej do podgrzewania wody instalując na dachach odpowiednie systemy rur i zbiorników. Uczestnictwo w projekcie pozwoliło mi na odkrywanie piękna i różnorodności Cypru, zgłębianie wiedzy na tematy środowiskowe i doskonalenie znajomości języka angielskiego. Jak mówi przysłowie: podróże kształcą – zdecydowanie.