Lekcja otwarta – „Demokracja to rozmowa” – kształtowanie kompetencji kluczowych ucznia na przykładzie debaty oksfordzkiej”.
23 maja 2023 r. w ramach przygotowań do projektu Mobilności kadry edukacji szkolnej, w klasie 1 f odbyła się lekcja otwarta pt., „Demokracja to rozmowa” – kształtowanie kompetencji kluczowych ucznia na przykładzie debaty oksfordzkiej”. Tezą debaty było założenie, że bez telefonu komórkowego dziś nie da się żyć.
Uczniowie zostali losowo podzieleni na 2 grupy – propozycję i opozycję, a ich zdaniem było potwierdzenie lub obalenie tezy.
Debata przebiegła bardzo dobrze, a uczniowie prawidłowo przedstawili odpowiednie argumenty. Cały przebieg był oceniany na podstawie kart oceny przez 3 niestronniczych sędziów.
Podczas debaty uczniowie kształtowali umiejętności współpracy w grupie, prowadzenia dialogów, słuchania, formułowania argumentów i kontrargumentów. Wykorzystywali zasady kulturalnej i merytorycznej dyskusji.
Po wysłuchaniu debaty ogłoszono wyniki – wygrała opozycja, której udało się zaprzeczyć stawianej tezie. Następnie cała debata została podsumowana i wspólnie wyciągnęliśmy wnioski płynące z tego doświadczenia.
Konspekt zajęć z „Demokracja to rozmowa” – kształtowanie kompetencji kluczowych ucznia na przykładzie debaty oksfordzkiej.